Latar Belakang Pejabat Tanh Pasir Mas
Latar Belakang
Bandar Pasir Mas
Pejabat Tanah dan Jajahan Pasir Mas yang lama telah dirasmikan oleh KDYMM Tuanku Ismail Petra Ibni Almarhum SUltan Yahya Petra,Sultan Yang Di Pertuan Bagi Negeri Kelantan Darul Naim pada 22hb Zulkaedah bersamaan 6 Julai 1988
Sebagaimana yang di ketahui Jajahan Pasir Mas merupakan
salah satu daripada 13 buah jajahan yang terdapat di negeri Kelantan. Kedudukan
jajahan Pasir Mas adalah bersempadanan dengan Jajahan Kota Bahru di sebelah
timurnya dan Jajahan Tumpat di sebelah utaranya. Selain itu, jajahan ini juga
adalah bersempadanan dengan negara Thailand di sebelah barat dan di sebelah
selatan bersempadan dengan Jajahan Tanah Merah. Oleh itu, seluas 3.9 peratus keluasan negeri Kelantan
adalah Jajahan Pasir Mas bersamaan dengan 57,800 hektar. Jadi, sebelum Jajahan Pasir Mas diwujudkan ia merupakan sebahagian
daripada Jajahan Kota Bahru. Namun
begitu setelah dipersetujui bersama Jajahan Pasir Mas telah diasingkan pada
tahun 1918 dan diletakan dibawah pentadbirannya sendiri di mana kuasa telah
diberikan kepada Pejabat Tanah dan Jajahan Pasir Mas. Oleh itu, Ketua Jajahan
pertama Pasir Mas telah di sandang oleh Encik Jaafar yang telah
bertanggungjawab memegang jawatan itu selama satu tahun.
Hampir 85 peratus keluasan jajahan Pasir Mas adalah terdiri daripada
kawasan tanah rata. Manakala 15 peratus lagi merupakan kawasan tanah rendah dan
berpaya. Oleh itu, dapatlah dikatakan bahawa hampir keseluruhan jajahan Pasir
Mas yang seluas 577.51 KM persegi ini
sudah diterokai dan didiami oleh penduduk yang terdiri daripada pelbagai
kaum dan agama. Selain itu, kebanyakan keluasan kawasan tanah di Jajahan Pasir
Mas adalah terdiri daripada tanaman yang bercorak pertanian. Antaranya padi, getah, dusun buah-buahan dan pelbagai lagi yang diusahakan
secara kecil-kecilan.
Pejabat Tanah Jajahan baharu sahaja beroperasi di Kompleks Apam Putra pada 3 Jun 2013.Ianya beralamat di Kompleks Apam Putra,Lubok Jong 17000 Pasir Mas,Kelantan.Kawasan perindustrian Apam telah dirancang perlaksanannya oleh Pihak Berkuasa Negeri (PBN) bagi memesatkan pertumbuhan ekonomi dijajahn tersebut.Pada tahun 1991,kerajaan negeri telah meluluskan tapak seluas 129 ekar 50 depauntuk ekmajuan sebagai kawasan perindustrian,khususnya untuk indistri kecil dan sederhana(IKS).Kawasan perindutrian ini terletak lebih kurang lapan kilometer daripada bandar Pasir Mas,14 kilometer dari pekan Rantau panjang,dan 600 meter daripada bandar baru Pasir Mas.Pejabat Tanah Jajahan Pasir Mas juga terletak bersebelahan dengan Majlis Daerah yang turut beroperasi pada tarikh yang sama.
Pejabat Tanah Jajahan Pasir Mas
Pejabat Tanah Jajahan baharu sahaja beroperasi di Kompleks Apam Putra pada 3 Jun 2013.Ianya beralamat di Kompleks Apam Putra,Lubok Jong 17000 Pasir Mas,Kelantan.Kawasan perindustrian Apam telah dirancang perlaksanannya oleh Pihak Berkuasa Negeri (PBN) bagi memesatkan pertumbuhan ekonomi dijajahn tersebut.Pada tahun 1991,kerajaan negeri telah meluluskan tapak seluas 129 ekar 50 depauntuk ekmajuan sebagai kawasan perindustrian,khususnya untuk indistri kecil dan sederhana(IKS).Kawasan perindutrian ini terletak lebih kurang lapan kilometer daripada bandar Pasir Mas,14 kilometer dari pekan Rantau panjang,dan 600 meter daripada bandar baru Pasir Mas.Pejabat Tanah Jajahan Pasir Mas juga terletak bersebelahan dengan Majlis Daerah yang turut beroperasi pada tarikh yang sama.
Matlamat
Matlamat sebenar Pejabat Tanah dan Jajahan Pasir Mas ialah untuk
membangunkan jajahan dan negeri serta penduduknya selaras dengan
kehendak-kehendak yang termaktub di dalam agama islam.
Objektif
- Menyediakan perkhidmatan yang bersih, cekap dan amanah kepada rakyat
- Mewujudkan rakyat yang berdikari dan dinamis
- Mewujudkan sebuah jajahan yang maju melalui pelaksanaan pembangunan masyarakat secara fizikal dan rohani
- Menjadikan jajahan sebagai satu pusat pengumpulan data
- Mewujudkan sebuah jajahan yang aman dan sejahtera
Antara Fungsi Utama Pejabat Ini
- Melaksanakan dasar dan polisi Kerajaaan
- Menguruskan, menyelaras dan merancang aktiviti-aktiviti pembangunan dan Pentadbiran jajahan
- Bertindak sebagai badan perhubungan antara jajahan dengan rakyat
- Memungut segala jenis hasil jajahan
- Memupuk kemasyarakatan, perpaduan, keselamatan dan muhibbah di peringkat Jajahan
Misi dan Visi
Pejabat Tanah Jajahan Pasir Mas
Visi
Untuk menjadi Institusi Pejabat Tanah dan Jajahan yang terulung dalam menyediakan Perkhidmatan yang berkualiti tinggi dalam era teknologi dan globalisasi menjelang 2020
Misi
Mengurus dan mentadbir Hal Ehwal Tanah dan jajahan bagi mencapai pembangunan yang seimbang dan sentiasa memberi perkhidmatan yang
Peranan dan Tanggungjawab Setiap Unit
Unit Pentadbiran
Bahagian pentadbiran terletak dibahagian atas bangunan Pejabat tanah Jajahan Pasir Mas.Terdapat lebih kurang 30 kakitangan dibahagian ini dan diketuai oleh seorang Pegawai Eksekutif Kanan.Fungsi bahagian pentadbiran ialah mengurus hal ehwal pentadbiran dan kakitangan Pejabat tanah dan Jajahan Pasir Mas.Selain itu,unit ini juga berfungsi untuk mengawal keselamatan pejabat
Fungsi bahagian entadbiran juga adalah mengurus dan menegdalikan urusan berkaitan kewangan dan pembelian alatan pejabat,mengawal dan memulihkan magsa-mangsa malapetaka,meproses dan mengelaurkan lesen hiburan.
Unit Tanah Pelupusan & Pembangunan
Unit tanah yang terletak dibahagian bawah merupakan antara unit yang menyediakan khidmat pelanggan.Unit ini diketuai oleh En Wan Ahmad Suwaidi Bin Zainal Abidin.Terbahagi kepada dua bahagian iaitu pelupusan dan pembangunan tanah.Antara kerja yang dilakukan di Unit ini ialah
memproses permohonan milik tanah dibawah Sek KTN,Enakmen Tanah Kelantan.Selain itu,Unit ini juga turut memproses permohonan pembangunan tanah seperti pecah sempadan,pecah bahagian,ubah syarat,serah balik
dan milik semula tanah.Ia juga turu tmemproses permohonan pengambilan balik tanah di bawah Akta
Pengambilan Tanah 1960.Bukan itu sahaja,unit ini juga turut
menawarkan khidmat memproses permohonan penyelesaian pesaka kecil.Unit ini
juga turut mengendalikan bahagian kes.Antara khidmat yang ditawarkan ialah
permohonan keveat,hak milik sambungan,gadaian,permohonan lelongan,perbetulan
kesilapan.dan pindah milik.Stamping juga turut berada dibawah unit
ini.
Piagam Pelanggan
Unit Pembangunan dan Pelupusan Tanah
Bil
|
Perkara
|
Tempoh
|
1
|
Menyelesaikan
Permohonan Ubah Syarat dan Pecah Sempadan Serentak dibawah Seksyen 124A dan
Permohonan SerahBalik dan Pemberi Milik semula di bawah Seksyen 204D.
|
74 hari
|
2
|
Menyelesaikan
Permohonan Ubah Syarat Seksyen 124.
|
150 hari
|
3
|
Menyelesaikan
Permohonan Pecah Sempadan (Seksyen 137), Pecah Bahagian (Seksyen 142) dan
Cantuman (Seksyen 148).
|
60 hari
|
4
|
Pendaftaran
Permohonan Penyelesaian Pesaka Kecil.
|
15 minit
|
5
|
Menyelesaikan
Urusan Pengambilan Balik Tanah Akta Pengambilan Balik Tanah 1960.
|
6 bulan
|
6
|
Menyelesaikan
Urusan Serah Balik Kesemua Tanah Seksyen 197.
|
2 hari
|
7
|
Menyelesaikan
Urusan Serah Sebahagian Tanah Seksyen 200
|
2 bulan
|
8
|
Menyelesaikan R.
O. W (Hak Lalu Lalang)
|
40 hari
|
9
|
Menyelesaikan
Urusan Perizaban Tanah
|
3 bulan
|
10
|
Menyelesaikan
Batal Penjaga.
|
1 bulan
|
11
|
Menyelesaikan
Kesilapan Nama/KP.
|
1 bulan
|
12
|
Permohonan Batal
Gadaian.
|
1 bulan
|
13
|
Permohonan
Lelong.
|
3 bulan
|
14
|
Permohonan
mendirikan rumah.
|
1 bulan
|
15
|
Pengeluaran
Permit Pindah Batu Batan (Borang 4C).
|
30 minit
|
16
|
Permohonan
PindahMilik Di Bawah SEK. 120 KTN 1965 Kelulusan PTG/TMB.
|
2 bulan
|
17
|
Permohonan
PindahMilik Di Bawah SEK. 13A ERM 1930.
|
3 bulan
|
18
|
Permohonan
PindahMilik DiBawah SEK. 104 ETK 1938.
|
3 bulan
|
19
|
Permohonan
Memasukkan Kaveat
|
30 minit
|
Unit Pendaftaran
Unit pendaftaran terletak bersebelahan dengan
Unit tanah dan juga turut menawarkan khidmat pelanggan.Kerja-kerja di unit pendaftaran selalunya berkait dengan unit tanah.Fail-fail di unit tanah akan dihantar ke unit
pendaftaran untuk proses pendaftaran.Unit ini diketuai oleh Puan Azlina .Antara tugas
yang dilakukan di unit ini ialah
- pendaftaran urusniga (pindah milik tanah,gadaian,pajakan).
- Pendaftaran Kaveat
- Pendaftaran Pesaka
- Pendaftaran Perintah Mahkamah
- Pendaftraan hak milik baru
- Pendaftaran hak milik kekal ganti hakmilik sementara
- Pendaftaran pecah sempadan dan pecah bahagian
- Pendaftaran Hakmilik Kekal Balik Sebahagian Tanah
- Perdaftran Hakmilik hilang/rosak
- Endorsan Nota
- Pendaftaran pembatalan penjaga
- Pendaftaran Tukar Syarat Tanah
Unit Teknikal Dan Hasil
Antara tugasan yang berkait dengan unit ini ialah siasat dan sedia laporan aduan awam tanah
milik,pembangunan,dan pelupusan tanah.Selain itu,ia juga menguatkuasakan
undang-undang tanah serta membuat laporan mengenai permit pengeluaran bahan
batuan.Bukan itu sahaja,unit ini juga turut menjalankan kerja-kerja menyukat tanah dan
menyediakan pelan tapak cadangan pembangunan serta membuat pernilaian ke
atas tanah.Bahagian hasil pula memanikan peranan dengan menyelaras dan memungut
hasil jajahan dengan cara berkesan.Mereka juga perlu menyediakan penyata
pemungut,buku tunai,filmsi,dan laporan bulanan serta penyata penyesuaian.Bukan
itu sahaja,mereka juga ditugakan untuk memasukkan kutipan harian ke dalam bank
setiap hari dan mengemakini maklumat hakmilik/data dalam komputer.Mencetak
bil cukai tanah,menerima hasil melalui pos,melaksanakan pengeluaran notis
tertunggak dan mengeluarkan surat pentadbiran antara tugasan yang dikaitkan dengan unit ini.
Unit Teknologi Maklumat
Unit Teknologi malumat yang terletak di tingkat atas telah diketuai oleh Encik Muhamad Aidi.Mengemaskini dan membangunkan laman web PTJPm merupakan antara tugasan terpenting unit ini.Unit ini juga berperanan untuk memastikan rangkaian internet PTJPM berjalan denga lancar.Selain itu,mereka juga perlu mengurus pembaikan komputer dan mematikan ianya berfungsi dengan baik.Memasikan face tec berfungsi dengan baik juga merupakan natara tugasan mereka.Mereka juga perlu menyelaras dan menyediakan profail jabatan dan jajahan serta data-data yang berkaitan dengan jabatan.Bukan itu sahaja,unit ini juga perlu memastikan email ketua jajahan dan jabatan dibuka setiap hari.Mereka juga berperanan memantau sistem SPEKS,BANJIR,E-ADUAN,E-SKT,E-JEJAK,dan lain-lain lagi.Akhir sekali,mereka bertanggungjawab menyediakan slide untuk presentation bagi aktivit atau program jabatan
Peraturan dan DIsplin
Pejabat Tanah Jajahan Pasir Mas
Pejabat Tanah Jajahan Pasir Mas
Waktu bekerja
Waktu bekerja pejabat tanah pasir mas bermula jam 8:00 pagi hingga jam 5:00 petang.Pekerja dan kakitangan diberikan rehat selama satu jam iaitu bermula jam 1:00 tengahari hinggan jam 2:00 Petang.
Rakaman Waktu
Pejabat Tanah Pasir Mas telah menggunakan rakaman waktu melalui rakaman face tec.Face tec adalah wajib kepada mereka yang bergelar kakitangan pejabat Tanah Pasir Mas dan ia dirakam pada waktu pagi dan waktu petang.
Pakaian
Kakitangan dikendaki memakai pakaian yang sopan dan menutup aurat.Pakaian rasmi pejabat dipakai pada setiap hari ahad atau hari-hari tertentu sahaja.Pakain rasmi wajib dipakai apabila adanya majlis khas atau majlis formal pejabat.
Cuti
Diperuntukkan cuti rehat,cuti sakit,cuti tanpa rekod dan seumpamanya.Permohonan cuti perlu dibuat dan perlu diluluskan terlebih dahulu sebelum seseorang itu bercuti.Ia tertakhluk kepada kebenaran pegawai berkenaan.
Pergantian Pekerja
Pekerja yang terlibat dengan tugas-tugas tertentu seperti mengendalikan talian telefon khidmat pelanggan,kesetiausahaan,dan kerja dikaunter hendaklah mempunyai penggnati semasa pekerja bercuti.
No comments:
Post a Comment